Waar komt de Paashaas vandaan?

Nou ... ik wist het zelf ook niet tot ik gisteren een emailtje kreeg van Nico, met wie ik de laatste dagen nogal wat emailtjes heb gewisseld omtrent uitermate boeiende thema's als milieu, hernieuwbare energie, overbevolking etcetera.
Nico deed het verhaal van de Paashaas voor mij als volgt uit de doeken waarvoor mijn dank want nu ben ik weeral een klein beetje wijzer geworden:

"In deze streken symboliseert Pasen van oorsprong vruchtbaarheid en het begin van de lente. De Germanen geloofden dat rond de lente-equinox, de godin Ostara - in de gedaante van een haas - naar de aarde kwam en vruchtbaarheid bracht in de vorm van eieren.
Dat komt, doordat hazen geen holen hebben. Wel legers, oftewel kuiltjes in de grond. Omdat weidevogels, zoals kieviten, dergelijke kuiltjes ook als nest gebruiken, dachten de Germanen (maar eigenlijk al hun voorouders) dat de eieren van weidevogels er door hazen in werden gelegd.
Pasen heet in Duitsland 'Östern', en in het Engels 'Easter'. Beide namen verwijzen naar de Germaanse Godin 'Ostara'."

Voilà, nu weten we het.

Dank je wel Nico !

Memedir, 12 april 2009

Reacties

Populaire posts van deze blog

Maldek

Honing en Kaneel: De wonderlijke en vaak niet geziene genezende eigenschappen

Over het aardraster ...